Sint

Standaard

Ik had er een beetje een hard hoofd in. Niet omdat ik een bepaald voorgevoel had, maar omdat deze week het programma, waar zo’n beetje mijn hele team al meer dan een jaar mee bezig was, tot een apotheose kwam. Mijn lobby om het Sinterklaasfeest op het werk naar kerst te verplaatsen was op weinig uitgelopen. Ik had er alleen uit kunnen slepen dat het op 6 december zou plaatsvinden en dat was al iets beter dan op de dag van de livegang zelf. Zo zag ik mezelf een half uur voor het evenement als een roepende in de woestijn over mijn lege afdeling dwalen. Een enkele medewerker die me niet had zien aankomen werd onherroepelijk in de kraag gegrepen om me te vergezellen naar de Sinterklaasborrel.

De foyer zag er Sinterklaasfähig uit: er stond een passende troon, er waren kannen vol warme chocolademelk en glühwein en banketletters lagen over de statafels verspreid. De sfeer begon er aardig in te komen en mijn collega-managers en ondergetekende zaten helemaal in onze rol als barpersoneel. Net voor de entree van de Goedheiligman kreeg ik van de organisator de lyrics van Sinterklaasje Kom Maar Binnen Met Je Knecht in de handen gedrukt met de nadrukkelijke opdracht om het lied luidkeels in te zetten zodra de Sint in beeld kwam. En zo geschiedde. Het leek alsof de Sint een zekere podiumvrees had. Na het eerste couplet stond hij nog steeds aarzelend bij de kapstok en de geestdrift van het lied zakte enigszins weg. Uiteindelijk bereikte hij de troon en ik moet zeggen, afgezien van zijn iets te korte tabberd en goud gespoten instapschoenen zag hij er professioneel uit. De bijbehorende Piet was een beetje timide en had een vreemde blonde pluk uit zijn baret hangen. Voor een Piet stond hij er ook wat statisch bij.

Na een toespraak door onze baas was het woord aan Sinterklaas (onbedoelde rijm). De goedheiligman draaide warm op een nieuwe medewerker uit mijn team, waarover het organiserend comité hem had ingefluisterd dat zij spekkoek en cakes bakte voor haar collega’s. De Sint bleek echter niet tekstvast en begon met de opmerking dat ze mooie lippen en een goed figuur had. Vervolgens liet hij haar onder enige dwang en zeer tegen haar zin een liedje zingen dat zij eigenlijk niet kende. In ruil voor deze vernedering ontving zij een handje stoffige pepernoten.

Had ik aanvankelijk het gevoel dat de Sint zich nog zou kunnen ontpoppen tot een begenadigd cabaretier, al snel werd duidelijk dat hij eigenlijk alleen maar eng en een beetje schunnig was. De volgende op het lijstje was ook een medewerker van mijn afdeling die – godzijdank – nog niet binnen was. Er volgden diverse collega’s waarbij respectievelijk grappen over het kruis van Sinterklaas, het onder dwang zingen van liedjes en een Zaanse verhoormethode over grammatica aan de orde waren. Mensen begonnen voorzichtig richting de uitgang te schuiven en de managers begonnen zich steeds openlijker af te vragen of ingrijpen aan de orde was.

Tot mijn schrik zag ik mijn verlate medewerker alsnog binnenkomen. Ik wist hem net op tijd dwingend toe te fluisteren DAT HIJ GEEN VRAGEN MOEST STELLEN MAAR METEEN WEG MOEST. NU. Er begon zich een patroon af te tekenen. Op de namen die de Sint uit zijn boek voorlas riep steeds vaker een enkeling die was overgebleven in de zaal “Die is er niet”. Uiteindelijk gebeurde dat zelfs als de persoon in kwestie in de zaal stond. De Sint had nog niet uitgesproken dat hij zou gaan vertrekken of hij kreeg zijn staf in zijn hand gedrukt en werd met zachte druk richting uitgang gemanoeuvreerd. De paar overgebleven bezoekers enigszins uit het lood geslagen achterlatend. De overvloedige hapjes voor de paar overgebleven mensen werden in rap tempo weggewerkt en het feest was teneinde.

Volgend jaar toch maar weer een kerstborrel.

Reactie

