retraite

Standaard

Al op de parkeerplaats bij het klooster concludeerde ik dat het weleens een interessant weekend kon worden. Terwijl ik mijn tas met yogamat uit de kofferbak haalde, pakte de oudere dame naast me uit haar auto een gigantische tuba. “Komt u ook voor het orkest?” vroeg de dame met authentiek Brabantse tongval. “Nee, ik kom voor de yoga,” antwoordde ik lafhartig. Het volledige verhaal, namelijk dat ik samen met zeventig andere overspannen Randstedelingen en een paar geïmporteerde Swami’s een weekend kwam zwijgen, leek me op dat moment een te grote cultuurclash.

Binnen het Capucijnerklooster werd de tegenstelling compleet. Het sobere pand werd bevolkt door een orkest van minimaal dertig Brabantse best-agers (mooi nieuw woord voor jong-bejaarden) met aanhang. Daarnaast zat een obscuur groepje luidruchtige jongeren dat zich onder de titel “De toekomst van Brabant” een weekend lang met allerlei onduidelijke thema’s bezig hield. En last but not least zwierf er een groep van zeventig zwijgende yogi’s door het pand onder de bezielende leiding van drie in oranje gehulde Swami’s.

Terwijl de yogi’s fanatiek naar innerlijke stilte zochten op de eerste etage, werd een etage lager in de kapel driftig gerepeteerd. Ontbijt, lunch en diner vonden gelijktijdig plaats in dezelfde ruimte, waarbij de muzikanten in een Oktoberfest-achtige setting aan lange tafels zaten, terwijl de zwijgende yogi’s poogden in serene rust hun maaltijd “mindful” te verwerken. Waar het orkest tot in de late uurtjes vrolijk doormusiceerde onder het genot van veel drank, ging het zwijgende gezelschap na het avondcollege naar bed. Om zich de volgende ochtend rond vijven weer te melden voor de volgende ronde yoga, lezingen en meditatie.

Het was in alle opzichten een verhelderend weekend. Maar één van de meer concrete inzichten is toch wel dat puntje bij paaltje Brabantse bejaarden een stuk gezelliger zijn dan een groepje tobberige yogi’s.

Reactie

